Υπόμνημα στο υπουργείο Εργασίας για το νέο ασφαλιστικό νόμο

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου, μετά τη συνεδρίαση στις 18/11/2019, αποφάσισε να αποστείλει υπόμνημα στους ιθύνοντες του υπουργείου Εργασίας,  αναφορικά με τον επικείμενο ασφαλιστικό νόμο που πρόκειται να έρθει προς ψήφιση στη Βουλή τους επόμενους μήνες.

Το υπόμνημα που εστάλη στο υπουργείο Εργασίας, έχει ως εξής:

         Προς:

  1. κ.Ιωάννη Βρούτση Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών υποθέσεων
  2. κ. Νότη Μηταράκη Υφυπουργό Κοινωνικής Ασφάλισης

           Σταδίου 29,

          10559 ΑΘΗΝΑ

 

Υπόμνημα

Κύριοι υπουργοί,

Καταθέτουμε το παρών υπόμνημα, ύστερα από την εξαγγελία-δέσμευση της κυβέρνησης ότι θα φέρει νέο ασφαλιστικό, το οποίο θα εναρμονίζεται και με τις τελευταίες αποφάσεις του ΣτΕ, μεταξύ των οποίων είναι ο επανυπολογισμός και οι αλλαγές που σχεδιάζονται για τα ποσοστά αναπλήρωσης των ανταποδοτικών συντάξεων.

Σκοπός είναι να αναδείξουμε τα καίρια σημεία που δεν αφορούν μόνο  συνταξιούχους του ΕΛΤΑ, αλλά μεγάλη μερίδα συνταξιούχων. Οι επισημάνσεις και ο σχολιασμός γίνονται με βάση τις δημόσιες τοποθετήσεις σας, αναφορικά με την δομή, το περιεχόμενο και τους κεντρικούς άξονες του νέου ασφαλιστικού και δη των διατάξεων που σχετίζονται με την ανταποδοτική σύνταξη.

Σύμφωνα με τα όσα έχετε δηλώσει, σχεδιάζονται αλλαγές στα ποσοστά αναπλήρωσης των ανταποδοτικών συντάξεων, που βασίζονται στη «λογική» η οποία αφορά τη χρονική διάσταση της ασφάλισης: όσο παραμένει ο εργαζόμενος για περισσότερο χρονικό διάστημα στην εργασία-ασφάλιση, τόσο θα αυξάνεται η ανταποδοτική του σύνταξη.

Το νέο πλαίσιο με κριτήριο συνταξιοδότησης τα πολλά έτη, θα ωφελήσει  αναμφίβολα μεγάλο αριθμό συνταξιούχων, που πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν στο μέλλον. Για πολλούς συνταξιούχους και ειδικότερα για τους ήδη συνταξιούχους του ΕΛΤΑ στους οποίους αναφερόμαστε, έρχεται ως τιμωρός και δημιουργεί «αδικίες».

Θεωρούμε δεδομένο μετά τις δημόσιες δεσμεύσεις σας, όχι μία αλλά πολλές φορές, πώς ο επικείμενος επανυπολογισμός στο νέο ασφαλιστικό, δεν θα μειώσει καμία σύνταξη και φυσικά θα λαμβάνονται υπόψιν (όπως ως τώρα συμβαίνει με τον 4387/16 ) οι αυξημένες εισφορές, που σημειωτέον δεν πλήρωνε μόνο ο εργοδότης αλλά και εμείς οι ίδιοι ως εργαζόμενοι. Το συνολικό ποσοστό ασφαλίστρων έφτανε μέχρι 35% (σχεδόν διπλάσιο από αυτό του ΙΚΑ, 20%), για τον εργοδότη ήταν 23,5% και για τον εργαζόμενο 11,5%.

Πολλοί συνάδελφοι του ΕΛΤΑ «εξωθήθηκαν» προς τη σύνταξη με 25ετία, χάρη στη δυνατότητα που έδινε ο Οργανισμός και παρείχε η τότε ασφαλιστική νομοθεσία.

Αυτοί που ανήκουν στην παραπάνω κατηγορία είναι πολλοί συνταξιούχοι, ο συντελεστής ανταποδοτικότητας γι’ αυτές τις περιπτώσεις είναι πολύ μικρός και ως εκ τούτου η προσωπική τους διαφορά είναι μεγάλη. Γι’ αυτό θα πρέπει η αναπλήρωση να αρχίζει από το 25ο έτος, με σταθερό συντελεστή ή αριθμητική πρόοδο για λόγους ισότητας.

Ούτε στο πιο εφιαλτικό σενάριο δεν υπήρχε ότι θα τιμωρηθούν γιατί συνταξιοδοτήθηκαν, βάσει της τότε νομοθεσίας.

Μια άλλη κατηγορία των συνταξιούχων, που είναι και η μεγαλύτερη, είναι αυτή που υποχρεώθηκε να συνταξιοδοτηθεί, καθ΄ ότι υπήρχε ηλικιακό όριο αποχώρησης  57 έτη για τους πολλούς με τριάντα χρόνια εργασίας και τα 58 έτη για όσους κατείχαν βαθμούς και θέσεις ευθύνης.

Δεν παρανόμησαν, λοιπόν, αλλά αντιθέτως ακολούθησαν τη νόμιμη διαδικασία, έχοντας τις απαραίτητες διαβεβαιώσεις ότι δεν θα ζημιωθούν μελλοντικά, κατά την απονομή, δηλαδή, των συνταξιοδοτικών τους αποδοχών.

Υπάρχουν και κάποιες περιπτώσεις-εξαιρέσεις, όπως οι συνάδελφοι που υπηρέτησαν στο στρατό, ενόσω ήταν υπάλληλοι. Έως τώρα οι συνάδελφοι δεν αντιμετώπιζαν ασφαλιστικό (συνταξιοδιοτικό) ή υπηρεσιακό θέμα, καθώς η στρατιωτική τους θητεία κάλυπτε την προϋπόθεση συνταξιοδότησης ως προς τον χρόνο. Πλέον, με τον επανυπολογισμό, αφαιρείται από τον χρόνο εργασίας τους η στρατιωτική θητεία, με συνέπεια να προκύπτει προσωπική διαφορά σε βάρος τους.

Κύριοι υπουργοί, σας καλούμε να επιδείξετε σχετική μέριμνα για τους εν λόγω συναδέλφους και να δημιουργήσετε ένα ειδικό πλαίσιο γι΄ αυτούς, αναφορικά με τον υπολογισμό των ποσοστών αναπλήρωσης.

Ειδική μέριμνα πρέπει να υπάρξει και για τις μητέρες, που ακολουθώντας τη νόμιμη διαδικασία, «βγήκαν» στη σύνταξη με σχετικά λίγα έτη ασφάλισης. Τώρα, φαίνεται πώς τιμωρούνται, που επειδή έγιναν μητέρες αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν πρόωρα την εργασία τους.

Επίσης δεν μπορεί να ειπωθεί αλλιώς παρά τιμωρία, το καθεστώς που διέπει όσους συνάδελφους-συνταξιούχους εργάζονται και δεν το κάνουν από χόμπι αλλά από ανάγκη..Αυτοί ωθούνται στη συνέχιση του εργασιακού τους βίου, λόγω των δυσχερών οικονομικών συνθηκών που αντιμετωπίζουν, καθώς οι συντάξεις τους (όπως έχουν γίνει μετά τις περικοπές) δεν φτάνουν για να καλύψουν τις ανάγκες τους.

Οι εν λόγω συνταξιούχοι, εξαιτίας του νομοθετικού πλαισίου που περικόπτει το 60% των συντάξιμων αποδοχών, καταφεύγουν σε πλείστες περιπτώσεις, σε αδήλωτη-μαύρη εργασία, γεγονός που σε κάθε περίπτωση πλήττει το ασφαλιστικό σύστημα.

Ζητάμε από σας να προχωρήσετε σε αλλαγή του υπάρχοντος πλαισίου για τους συνταξιούχους που εργάζονται. Πρωταρχικό βήμα πρέπει να αποτελέσει η μείωση του ψαλιδίσματος των συντάξιμων αποδοχών, από το 60% τουλάχιστον στο μισό (30%).

Εξυπακούεται, βεβαίως, ότι εφόσον οι συγκεκριμένοι συνταξιούχοι θα εξακολουθούν να πληρώνουν ασφάλιστρα, θα πρέπει να βελτιώνεται ταυτόχρονα και η ανταποδοτική τους σύνταξη, με συντελεστή που θα φέρετε στο επικείμενο νομοσχέδιό σας.

Προς αποφυγή της οποιαδήποτε παρεξήγησης επί του αιτήματος για τους συνταξιούχους που εργάζονται, οφείλουμε να σημειώσουμε το εξής:  Για μας πρωτεύον μέλημα είναι η μείωση της ανεργίας και η εύρεση εργασίας για τους νέους και όχι για τους ήδη συνταξιούχους. Ωστόσο, οι αυξημένες ανάγκες των συνταξιούχων, σε συνάρτηση με τη μείωση της ανεργίας, πρέπει να συνεκτιμηθούν από σας, προκειμένου να ενσκύψετε με προσοχή στο αίτημα μας, το οποίο πληροί τις προδιαγραφές για να υλοποιηθεί.

Το υπουργείο πρέπει να αντιμετωπίσει με τη δέουσα κατανόηση τις περιπτώσεις που αναφέρουμε παραπάνω και να συμπεριλάβει στα βελτιωμένα ποσοστά αναπλήρωσης που σχεδιάζετε, τουλάχιστον την τριακονταετή και πάνω εργασία.

Να αποτρέψει τη δημιουργία συνθηκών αδικίας, για τους εν λόγω συνταξιούχους, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους διατηρούν μεγάλη προσωπική διαφορά και ως εκ τούτου δεν θα δουν αυξήσεις στις συντάξεις τους. Έτσι, λοιπόν, όταν και σε όποιο ποσοστό αποφασιστεί αύξηση των συντάξεων, αυτοί απλώς θα μειώνουν λογιστικά το «εικονικό» χρέος που έχουν, σε αντίθεση με τους νέους συνταξιούχους που θα εισπράττουν αυξημένες συντάξεις.

Εν κατακλείδι, θεωρούμε πως δημιουργείται ένα τιμωρητικό πλαίσιο για τους παλιούς συνταξιούχους, που όχι μόνο δεν παρανόμησαν, αλλά  ακολούθησαν ό,τι ίσχυε νομοθετικώς και εξασφάλιζε το μέλλον των συντάξεών τους. Θεωρούμε αδιανόητο ότι έστω και εμμέσως, βρέθηκε τρόπος για να μειωθούν οι συντάξεις των παλιών συνταξιούχων και μένει χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα η δέσμευσή σας, ότι δεν θα μειωθούν οι συντάξεις!

Τέλος, επιβάλλεται, αφού αναπτύσσεται η χώρα, να αυξηθούν και οι συντάξεις. Αυτό όμως πρέπει να συντελεστεί μέσω μιας οριζόντιας ρύθμισης και με ίδιο ποσοστό για όλους, παλιούς και νέους. Ειδάλλως, θα προκύψει όχι έμμεση αλλά επί της ουσίας μείωση των συντάξεων, όσων έχουν προσωπικές διαφορές, όπως οι περιπτώσεις που αναφέραμε παραπάνω.

Με εκτίμηση

Για το Δ.Σ.

Ο Πρόεδρος                                                                                 Ο Γεν.Γραμματέας

Γιώργος Πεπόνης                                                                   Αναστάσιος Γεωργιάδης