Η περικοπή των αποζημιώσεων ήταν στρατηγική της κυβέρνησης και όχι της Διοίκησης των ΕΛΤΑ. Έγινε για να παρουσιάσει ο Οργανισμός «ψευτοκέρδη» (9,6 εκατ.ευρώ το 2020), τα οποία οφείλονται κυρίως από το ψαλίδισμα-«κλοπή» στις αποζημιώσεις των δικαιούχων συναδέλφων μας.
Ψάχνουμε να βρούμε ελαφρυντικά για τη Διοίκηση, για το γεγονός ότι δεν απαντά στα υπομνήματα και τις επιστολές μας, που αφορούν την αποζημίωση. Προφανώς το κάνει, διότι δεν έχει επιχειρήματα, καθότι γνωρίζει καλά ότι η συγκεκριμένη ενέργεια είναι παράτυπη (υπήρχε Συλλογική Σύμβαση Εργασίας) και παράνομη, γιατί η απόφαση λήφθηκε με αναδρομική ισχύ. Το πράττει, όμως, για να εμφανίσει θετικά οικονομικά αποτελέσματα, βάσει των εντολών της κυβέρνησης, η οποία ήθελε να επιδείξει… έργο έναντι της προκατόχου της.
Μ’ αυτόν τον τρόπο η Διοίκηση εμφανίζει κέρδη, με τερτίπια, με τις περικοπές στους μισθούς των υπαλλήλων αλλά και την εθελούσια έξοδο που δεν έχει αυτό τον χαρακτήρα, αλλά αντιθέτως είναι αναγκαστική επιλογή για τους εργαζομένους. Η μεταβολή επί τα χείρω των εργασιακών συμβάσεων και οι φόβοι για μετατροπή της εργασίας σε συνθήκες «γαλέρας», εντός του Οργανισμού, ωθούν τους εργαζόμενους στην εθελούσια έξοδο.
Παρόλα αυτά, η Διοίκηση των ΕΛΤΑ εμφανίζει για φέτος αισθητά μειωμένη κερδοφορία, σε σχέση με το 2019. Πιο συγκεκριμένα, την τρέχουσα χρονιά τα κέρδη μετά φόρων των Ελληνικών Ταχυδρομείων διαμορφώθηκαν σε 9,6 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 20 εκατομμυρίων ευρώ το 2019! Τεράστια μείωση των κερδών, παρά τις ανερμάτιστες και αδικαιολόγητες περικοπές που έγιναν στις δαπάνες του Οργανισμού.
Η Διοίκηση επικαλείται ως δικαιολογία για τη μείωση της κερδοφορίας, όπως διαβάσαμε σε σχετικό ρεπορτάζ της «Καθημερινής», την πανδημία και τα καθολικά λοκντάουν που ακολούθησαν. Εμείς ισχυριζόμαστε το ακριβώς αντίθετο, ότι αποτέλεσε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τον Οργανισμό, τις Ταχυμεταφορές και τις λοιπές υπηρεσίες, να λειτουργήσουν με φουλ τις μηχανές και να καρπωθούν τα ανάλογα κέρδη. Εις μάτην, όμως, διότι, η Διοίκηση των ΕΛΤΑ έχει βολευτεί στην πολιτική περικοπών και μειώσεων προσωπικού, για να… δημιουργεί και να παρουσιάζει «κερδοφόρα» οικονομικά αποτελέσματα. Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, λοιπόν, ήταν απροετοίμαστα (μαζί με τη θυγατρική τους τις Ταχυμεταφορές), χωρίς σοβαρή οργάνωση, φτάνοντας, μάλιστα, στο σημείο να εκδώσουν ανακοίνωση με την οποία καλούσαν τους πελάτες, να μην καταθέτουν δέματα και αντικείμενα προς μεταφορά!
Μπροστά στις δυσκολίες που ούτως ή άλλως αντιμετώπιζε η ταχυδρομική αγορά, ελέω και της άνθισης της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, ο ΕΛΤΑ σωστά είχε προσθέσει στο «οπλοστάσιό» του και μια υπηρεσία κερδοφόρα από χέρι, αυτή του παρόχου ενέργειας. Ο ΕΛΤΑ, με τη βοήθεια των εργαζόμενων και χάρη στις δυνατότητες που του δίνει το δίκτυό του, είχε τις προϋποθέσεις να κάνει «θαύματα» στον χώρο της ενέργειας.
Με λύπη μας διαπιστώνουμε ότι η Διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων, είναι πειθήνιο όργανο της κυβέρνησης. Αδυνατεί να αναλάβει πρωτοβουλίες και περιορίζεται στον ρόλο της εκτέλεσης των εντολών της. Ασφαλές είναι το συμπέρασμα, ότι η σταδιακή απεμπλοκή του Οργανισμού από τον χώρο της Ενέργειας, στον οποίο είχε εισχωρήσει ως πάροχος, πρέπει να είναι κυβερνητική επιλογή. Η εγκατάλειψη αυτή της δραστηριότητας είναι εμφανής και γίνεται εις βάρος των εργαζόμενων και των συνταξιούχων των ΕΛΤΑ, που είχαν σπεύσει να στηρίξουν το εγχείρημα και τώρα βρίσκονται αντιμέτωποι με υπέρογκες αυξήσεις στα οικιακά τους τιμολόγια. Κοινώς, και εξαπατήθηκαν και πληρώνουν τα «σπασμένα» για την-μη κρυβόμαστε-κυβερνητική επιλογή, να αποσυρθεί ο Οργανισμός από την Ενέργεια.
Πώς αιτιολογούν ο ιθύνοντες των ΕΛΤΑ την απόφαση για σταδιακή απόσυρση από τον τομέα της Ενέργειας; Σύμφωνα με το δημοσίευμα της «Καθημερινής», που επικαλείται πηγές της Διοίκησης, η ενέργεια «δεν αποτελεί πλέον βασική δραστηριότητα για τον ΕΛΤΑ, διότι χάνει μερίδια εξαιτίας του υψηλού ανταγωνισμού στον κλάδο και αποδεικνύεται μία εσφαλμένη επιλογή της προηγούμενης κυβέρνησης».
Με το που ανάλαβε τα ηνία του Οργανισμού, η τωρινή Διοίκηση, χαρακτήρισε τον εαυτό της αδύναμο, παρά τις καλές προϋποθέσεις που υπήρχαν, να σταθεί στον ανταγωνισμό στον χώρος της Ενέργειας. Ένας χώρος που φέρνει κέρδη, και αυτό το διαπιστώνουμε από την προσπάθεια των άλλων εταιρειών να πουλήσουν ενέργεια, ενοχλώντας τους επίδοξους πελάτες, με τηλεφωνήματα ακόμα και σε ώρες κοινής ησυχίας.
Το πρόσχημα περί υψηλού ανταγωνισμού δεν πείθει κανέναν!
Αυτό που επιτυγχάνεται είναι τα μερίδια που ελάμβανε ο Οργανισμός από τον τομέα της Ενέργειας, να τα μοιραστούν οι ιδιωτικές εταιρείες!
Η χωρίς προηγούμενο αύξηση στα τιμολόγια, ακόμη και των υπαλλήλων αλλά και των συνταξιούχων ΕΛΤΑ (πρόγραμμα Ερμής), δείχνει την πρόθεση της Διοίκησης, να παραδώσει άνευ όρων τους υπάρχοντες πελάτες, μαζί και τους ταχυδρομικούς, στους ανταγωνιστές.
Είναι ξεκάθαρο ότι η κυβέρνηση εγκαταλείπει το φιλόδοξο εγχείρημα του ΕΛΤΑ, που είχε όλες τις προϋποθέσεις-εφόσον στηριζόταν ουσιαστικά-να πετύχει, για χάρη των φίλων της μεγαλοεπιχειρηματιών που έχουν εισέλθει στον τομέα της ενέργειας. Δείχνει, παράλληλα, ότι η νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση αντί να αξιοποιήσει τις δυνατότητες των δημόσιων υπηρεσιών, όπως είναι ο ΕΛΤΑ, ικανοποιεί τον ιδιωτικό τομέα και κυρίως τους μεγαλοεπιχειρηματίες (ελίτ).
Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος Ο Γεν.Γραμματέας
Γιώργος Πεπόνης Τάσος Γεωργιάδης