Ακυρώστε τώρα την απαράδεκτη εγκύκλιο Τσακλόγλου!
Η κυβέρνηση οφείλει να ακυρώσει άμεσα την απαράδεκτη εγκύκλιο Τσακλόγλου που περικόπτει της συντάξεις χηρείας και αναπηρίας! Αυτό είναι το «σύνθημα» που βρίσκεται στο στόμα όλων των συνταξιούχων και το οποίο διατρανώσαμε στην παράσταση διαμαρτυρίας που πραγματοποίησαν τα Διοικητικά Συμβούλια των Συνεργαζόμενων Συνταξιουχικών Οργανώσεων.
Ζητήσαμε να συναντηθούμε με τον Υπουργό κο Χατζηδάκη ή τον Υφυπουργό κο Παναγιώτη Τσακλόγλου, εμπνευστή αυτή της επαίσχυντης εγκυκλίου, ωστόσο ο ίδιος επικαλούμενος φόρτο εργασίας και διαδοχικές συσκέψεις, ανέβαλε το ραντεβού για κάποια άλλη φορά. Το ζητούμενο, βεβαίως, είναι η ανατροπή-απόσυρση αυτή της εγκυκλίου, που χτυπάει βάναυσα αδύναμους συνταξιούχους, χήρες, αναπήρους και αποτελεί επιλογή της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Πανικόβλητος ο κ. Τσακλόγλου από την κοινωνική κατακραυγή δήλωσε ότι η μείωση των συντάξεων χηρείας και αναπηρείας θα ισχύσει από 01/01/2022. Επιβεβαίωσε έτσι ότι θα υπάρξουν μειώσεις, που θα φθάνουν στα 268 ευρώ το μήνα και αυτό ο μεγάλος υπουργός κος Χατζηδάκης το χαρακτήρισε «δίκαιο» και δεν ντρέπονται.
Τόσο ο κος Χατζηδάκης όσο και ο κος Τσακλόγλου ψευδώς ισχυρίζονται προκειμένου να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα ότι ερμηνεύουν τις διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου.
Όμως η ερμηνεία των διατάξεων του ν.4387/2016 είναι τελείως διαφορετική και γι’ αυτόν το λόγο, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε περικόψει τις συντάξεις των χήρων και των αναπήρων στη διάρκεια της θητείας της.
Αλλά και αν υποθέσουμε ότι τους φταίει ο νόμος Κατρούγκαλου όπως επικαλούνται γιατί δεν τον αλλάζουν όπως είχαν προεκλογικά δεσμευτεί. Γιατί δεν αλλάζουν το επίμαχο γι’ αυτούς άρθρο;
Το νόμο για την κατάργηση της 13ης σύνταξης τον σχεδίασαν και το ψήφισαν αμέσως. Νομοθετούν μόνο για να παίρνουν από τους συνταξιούχους, ποτέ για να δώσουν.
H εθνική σύνταξη δεν είναι μία προνοιακού τύπου προσθήκη στην απονεμόμενη σύνταξη, αλλά ένα βασικό και αναπόσπαστο μέρος της απονεμόμενης «νέας» σύνταξης όπως προσδιορίστηκε στο ν.4387/2016 (Εθνική και Ανταποδοτική σύνταξη).
Συνδέεται άρρηκτα, με τη σύνταξη και όχι με τον δικαιούχο της σύνταξης. Για τον λόγο αυτό, πρέπει να απονέμεται άπαξ, σε κάθε κατηγορία απονεμόμενων συντάξεων (π.χ. τόσο στη σύνταξη χηρείας όσο και στην εξ ίδιου δικαιώματος). Διαφορετική ερμηνεία θίγει ευθέως την αρχή της ανταποδοτικότητας, που έχει συνταγματική κατοχύρωση. Οι θανόντες σύζυγοι κατέβαλλαν και αυτοί εισφορές, κατά τη διάρκεια του ασφαλιστικού τους βίου και η αποστέρηση από τους δικαιούχους, του ποσού της Εθνικής Σύνταξης, θα οδηγήσει μοιραία σε χαμηλές συντάξεις, αναντίστοιχες των εισφορών που απέδωσαν τελικά οι θανόντες.
Η προσθήκη της Εθνικής, στην Ανταποδοτική σύνταξη αποτέλεσε και αποτελεί τη δικαιολογητική βάση των συντελεστών αναπλήρωσης των ανταποδοτικών συντάξεων, αφού με την προσθήκη της, βελτιώνεται ο συνολικός συντελεστής, ιδίως στις περιπτώσεις που έχουμε, περιορισμένο αριθμό ετών ασφάλισης. Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι σκοπός του νομοθέτη, ήταν ενισχύσει και όχι να στερήσει την Εθνική Σύνταξη από τους ευάλωτους δικαιούχους. Άλλωστε σε όσους λαμβάνουν σήμερα περισσότερες συντάξεις από ίδιο δικαίωμα (π.χ. δύο συντάξεις γήρατος) ήδη χορηγείται μία και μόνο Εθνική Σύνταξη.
Η εγκύκλιος Πετροπούλου είχε ελεγχθεί και από τους θεσμούς, στο πλαίσιο της αυστηρής τότε μνημονιακής εποπτείας, και είχε θεωρηθεί ότι αποδίδει ορθά το περιεχόμενο του νόμου 4385/2016.
Η εγκύκλιος Πετρόπουλου εφαρμόστηκε από το 2016 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ μέχρι σήμερα, δηλαδή και από την κυβέρνηση της ΝΔ επί διόμιση χρόνια. Την τροποποιεί τώρα η κυβέρνηση για να κάνει περικοπές. Η περίφημη «εγκύκλιος Τσακλόγλου», που δημοσιεύτηκε την προ-παραμονή της Πρωτοχρονιάς, συνιστά την μεγαλύτερη μείωση συντάξεων, που έχουν υποστεί οι συνταξιούχοι, από το 2013, οπότε και κόπηκαν τα «δώρα», από τους συνταξιούχους
Αναφέρουμε συγκεκριμένα ότι: μέχρι τώρα ο επιζών σύζυγος λαμβάνει επι μία 3ετία το 70% από τη σύνταξη χηρείας και μετά τη συμπλήρωση 3ετίας, αν ο χήρος ή χήρα εργάζεται ή είναι συνταξιούχος, το 50% του 70%, δηλαδή 35% της σύνταξης χηρείας. Δηλαδή σε μία σύνταξη χηρείας 800ε , ο χήρος ή η χήρα λαμβάνει επι μία 3ετία 800Χ70% =560 ε και μετά της 3ετία το 50% του 70%, δηλαδή 280ε μικτά.
Με την εγκύκλιο Τσακλόγλου οι συντάξεις χηρείας μέχρι 12/05/2016 (δηλ. προ Κατρούγκαλου), θα επανυπολογισθούν με βάση μία εθνική σύνταξη και όποια διαφορά προκύψει «θα πρέπει να απεικονιστεί πληροφοριακά ως προσωπική διαφορά και να συνεχίσει να καταβάλλεται στον δικαιούχο».
Αυτό σημαίνει ότι η προσωπική διαφορά δεν πρόκειται να εξαλειφθεί και θα ακολουθεί το συνταξιούχο μέχρι το τέλος της ζωής του.
Για τις συντάξεις χηρείας μετά την 13/05/2016 (από την εφαρμογή του ν. Κατρούγκαλου) θα αναπροσαρμοστούν με βάση μια εθνική σύνταξη και αν εφαρμοστεί η εγκύκλιος Τσακλόγλου, μία σύνταξη των 800ε, αν αφαιρέσουμε την εθνική , 384ε, ο χήρος ή η χήρα θα λάβει για μια 3ετία 800-384=416Χ70%=291ε και μετά την 3ετία 291Χ50%=145,50 μικτά.
Με νεώτερη δήλωση του ο Υφ.Εργασίας κ. Τσακλόγλου ανακοίνωσε ότι η εγκύκλιος θα ισχύσει μόνο για τους νέους συνταξιούχους από 01/01/2022. Πρόκειται για μια απαράδεκτη απόφαση.
Χαμένοι από τη νέα εγκύκλιο, τα οικονομικά αποτελέσματα της οποίας τρέχουν από την 1.1.2022, είναι οι συνταξιούχοι λόγω γήρατος και αναπηρίας, που λαμβάνουν και συντάξεις χηρείας, δηλαδή κατά πλειοψηφία, οι χήροι/ες και οι ανάπηροι.
Εν δυνάμει χήρες ή χήροι θα είμαστε όλοι γιατί το αντρόγυνο δεν φεύγει από τη ζωή μαζί.
Για τους νέους εφεξής συνταξιούχους, το «ψαλίδι» θα επιβληθεί άμεσα από την καταβολή της σύνταξης Φεβρουαρίου, στα τέλη Ιανουαρίου. Οι συγκεκριμένοι συνταξιούχοι θα δουν μειώσεις, που φτάνουν και τα 268 ευρώ ανά μήνα, στις συντάξεις που λαμβάνουν, σε σχέση με παλιότερους δικαιούχους. Γίνεται αντιληπτό ποια είναι η επίπτωση στον οικονομικό προγραμματισμό των συνταξιούχων αυτών, που έκαναν τους υπολογισμούς τους μέχρι σήμερα με συγκεκριμένα μεγέθη και τι ανατροπές επιφέρουν οι αλλαγές αυτές, για παράδειγμα σε εκείνους που είχαν δανειστεί κλπ.
Για τους παλαιούς συνταξιούχους (πριν από τον Μάιο του 2016) που διατηρούν προσωπική διαφορά δεν θα υπάρξει διαφορά στο καταβαλλόμενο ποσό, καθώς η δεύτερη εθνική σύνταξη που χάνεται, θα αυξήσει την προσωπική διαφορά. Θα υπάρξει όμως έμμεση μείωση συντάξεων, καθώς από το 2023 αναμένεται να ξεπαγώσουν οι συντάξεις και να ξεκινήσουν να δίνονται αυξήσεις με βάση τον πληθωρισμό και τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Για όσους ωστόσο συνταξιούχους διατηρούν προσωπική διαφορά, η ετήσια αύξηση δεν θα φαίνεται στο λογαριασμό τους αλλά «καταναλώνεται» από την προσωπική διαφορά. Έτσι οι παλιοί συνταξιούχοι θα υποστούν έμμεσα, μείωση μελλοντικής σύνταξης.
Μία προφανής εξήγηση για όλα αυτά τα απαράδεκτα που δρομολογεί η εγκύκλιος είναι ότι από 1ης Ιανουαρίου φέτος ξεκινά η εφαρμογή του κεφαλαιοποιητικού συστήματος του νόμου Χατζηδάκη που παραδίδει την Επικουρική Ασφάλιση στα ιδιωτικά επενδυτικά συμφέροντα, προκαλώντας ταυτόχρονα ένα υπέρογκο, και αυξανόμενο στα επόμενα χρόνια, δημοσιονομικό κόστος.
Πρώτη θυσία για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού ήταν το κοινωνικό μέρισμα και οι χαμηλοσυνταξιούχοι, εκ των οποίων άλλες 200.000 δεν πήραν τίποτα παρά τις τηλεοπτικές εξαγγελίες.
Δεύτερη θυσία είναι οι μελλοντικές συντάξεις χηρείας και αναπηρίας.
Το ασφαλές συμπέρασμα είναι ότι σε περίοδο έξαρσης της πανδημίας, της ακρίβειας και της κοινωνικής κρίσης, η κυβέρνηση Μητσοτάκη προχωρά σε μία βίαιη αναδιανομή εις βάρος των πιο αδύναμων, των χαμηλοσυνταξιούχων και των δικαιούχων σύνταξης χηρείας και αναπηρίας, προς όφελος των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων.
Τους κυβερνώντες πλέον, παρά την προστασία των Μ.Μ.Ε, τους πήραμε χαμπάρι όλοι οι συνταξιούχοι και να είναι βέβαιοι ότι θα το πληρώσουν πολύ ακριβά.
Για το Δ.Σ
Ο Πρόεδρος Ο Γεν.Γραμματέας
Γιώργος Πεπόνης Τάσος Γεωργιάδης