Σε κίνδυνο η επικουρική ασφάλιση – Σε ετοιμότητα για καθολική αντίδραση!

Άνοιγμα στους ιδιώτες προωθεί η κυβέρνηση, μέσω των «Σοφών» του υπουργείου Εργασίας

Άνοιγμα της επικουρικής ασφάλισης στους ιδιώτες, προβλέπει μεταξύ άλλων το πόρισμα της Επιτροπής «Σοφών» του υπουργείου Εργασίας.  Υποχρεώνει,  μάλιστα, όλους τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας,  από την 1η Ιανουαρίου 2021 και μετά, να υπαχθούν στο νέο κλάδο κεφαλαιοποιητικής επικουρικής ασφάλισης που προβλέπει ότι:

ο ασφαλισμένος θα έχει την επιλογή καταβολής της εισφοράς σε μηνιαία βάση στο ΕΤΕΑΕΠ (Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών) ή σε κάποιον Εναλλακτικό Πάροχο (ιδιωτικές εταιρείες). Το ύψος των εισφορών για τους μισθωτούς και ελεύθερους επαγγελματίες παραμένει στο 6,5% και θα τοποθετούνται στον ατομικό κουμπαρά.

Η Επιτροπή προτείνει να νομοθετηθεί η διασφάλιση των ασφαλισμένων, που θα επιλέξουν ιδιωτικό φορέα για την επικουρική τους ασφάλιση, ώστε να έχουν τα ίδια δικαιώματα και τις παροχές με όσους επιλέξουν τον δημόσιο φορέα ασφάλισης.

Οι «Σοφοί» υπογραμμίζουν εμμέσως στο πόρισμα, την ανάγκη δημιουργίας ισχυρών ασφαλιστικών δικλείδων, προκειμένου να προστατεύονται στο διηνεκές όσοι επιλέξουν τις ιδιωτικές εταιρίες. Άλλωστε υπάρχει το κακό προηγούμενο με την «Ασπίς Πρόνοια», όπου χιλιάδες ασφαλισμένοι έχασαν εν μια νυκτί τις αποταμιεύσεις τους.

Το πόρισμα, ωστόσο, δεν απαντά στο παρακάτω κρίσιμο ερώτημα, το οποίο έχουμε θέσει ως Διοίκηση επανειλημμένως και επισταμένως.  Πού θα βρεθούν τα χρήματα για τις επικουρικές των ήδη συνταξιούχων, για τα δικά μας επικουρικά, όταν όπως είναι γνωστό οι επικουρικές μας συντάξεις προέρχονται από τις εισφορές αυτών που εργάζονται;

Καμία απάντηση, λοιπόν, δεν δίνουν οι «Σοφοί» επί του κρίσιμου θέματος και αναμένουμε από το αρμόδιο υπουργείο Εργασίας να μας δώσει επαρκείς εξηγήσεις.

Αξίζει να αναφερθεί ότι βάσει του πορίσματος, οι ασφαλισμένοι εκτός από τον φορέα (ΕΤΕΑΕΠ ή ιδιώτη), θα επιλέγουν και το ρίσκο με το οποίο θα επενδύεται το κεφάλαιό τους-επενδυτικά πακέτα- (χαμηλό, μεσαίο και υψηλό ρίσκο).

Επιλογή, λοιπόν, επενδυτικών πακέτων ωσάν να είναι μετοχές ή ομόλογα, με τους ασφαλισμένους να καλούνται να παίξουν τον ρόλο των οικονομολόγων και χρηματιστών. Εύλογα θα διερωτηθεί κάποιος αν οι ασφαλισμένοι διαθέτουν το γνωσιακό υπόβαθρο για να εισέλθουν στην διαδικασία επιλογής ή θα απαιτηθεί να πληρώσουν από την τσέπη τους ένα εξειδικευμένο οικονομικό σύμβουλο, προκειμένου να τους διαφωτίσει για όλα τα παραπάνω!!

Εν κατακλείδι, το πόρισμα προτείνει:

  • Την υποχρεωτική υπαγωγή όλων των νεοεισερχομένων στην αγορά εργασίας από 1-1-2021
  • Η υπαγωγή στην επικουρική ασφάλιση για τα ασφαλιστέα πρόσωπα να είναι υποχρεωτική, ανεξαρτήτως επαγγελματικού κλάδου.
  • Να μελετηθεί και η προαιρετική ένταξη στην επικουρική ασφάλιση των ήδη ασφαλισμένων επαγγελματικών κλάδων που μέχρι πρότινος δεν υπάγονταν υποχρεωτικά σε αυτή (π.χ. αγρότες, γιατροί)
  • Να εξαιρεθούν από το πεδίο των ασφαλιστέων προσώπων, εκείνων που υπάγονται με το υφιστάμενο σύστημα στην ασφάλιση Ταμείου Υποχρεωτικής Επαγγελματικής Ασφάλισης.
  • Οι ασφαλιστικές εισφορές να διατηρηθούν στο σημερινό ύψος, ήτοι 6,5%, για τους μισθωτούς και ελεύθερους επαγγελματίες.
  • Το ΕΤΕΑΕΠ θα είναι ο μόνος υπεύθυνος για την είσπραξη των εισφορών των ασφαλισμένων.
  • Τα όρια λήψης της επικουρικής σύνταξης να είναι τα ίδια με εκείνα που ισχύουν για την κύρια σύνταξη, αλλά να τεθεί ανώτατο όριο αναγκαστικής λήψης της συνταξιοδοτικής παροχής, ενδεχομένως στα 70 έτη.
  • Τα είδη των συνταξιοδοτικών παροχών, μπορεί να είναι συντάξεις γήρατος, συντάξεις αναπηρίας και συντάξεις χηρείας για τον ενεργό ασφαλισμένο.
  • Οι εισφορές του ασφαλισμένου θα μπαίνουν σε έναν ατομικό «κουμπαρά», ενώ μέρος του σωρευμένου ποσού (ενδεικτικά μέχρι ποσοστού 25%) δύναται να εισπράττεται -με τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος- ως προκαταβολή.
  • Ο ασφαλισμένος θα μπορεί να επιλέγει ανάμεσα σε τρία επενδυτικά πακέτα, διαφοροποιημένου επενδυτικού κινδύνου, ήτοι: Χαμηλού επενδυτικού κινδύνου, μεσαίου και υψηλού επενδυτικού κινδύνου. Η επιλογή μπορεί να αλλάξει στη διάρκεια της ασφάλισης.
  • Τα κεφάλαια δύνανται να επενδύονται από διαχειριστές επενδύσεων (ΑΕΔΑΚ – ΦΚΑ) κατ’ εντολή και για λογαριασμό του ΕΤΕΑΕΠ, βάσει της μεταξύ τους σύμβασης.
  • Πρέπει να αξιοποιηθεί στο έπακρο κάθε δυνατότητα -εντός των ευρωπαϊκών κανόνων και θεσμικών περιορισμών που έχει η Ελλάδα ως κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης-, προκειμένου τα δημιουργούμενα αποθεματικά κεφάλαια να επενδύονται προς όφελος της εθνικής οικονομίας.
  • Για το σύστημα κεφαλαιοποιητικής επικουρικής προκρίνεται η διατήρηση ίδιου τρόπου φορολόγησης με το υφιστάμενο. Θα πρέπει να εξετασθεί ειδική πρόβλεψη για εξαίρεση από τη φορολόγηση ή ειδική φορολόγηση για το ποσό προκαταβολής που θα δύναται να λαμβάνει ο ασφαλισμένος κατά τη φάση της θεμελίωσης του συνταξιοδοτικού δικαιώματος.

 

 

Για το Δ.Σ.

 

Ο Πρόεδρος                                                         Ο Γεν.Γραμματέας

Γιώργος Πεπόνης                                                Τάσος Γεωργιάδης